Mikromarc websøk

Citizens YF: engelsk for yrkesfaglige utdanningsprogram vg1
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Citizens YF: engelsk for yrkesfaglige utdanningsprogram vg1
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Engelsk
Hylleplassering
  • Lærebokordningen
Eier
  • Tiller vg skole
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2020
Noter
  • Citizens YF er et nyskrevet læreverk til engelsk for yrkesfaglige utdanningsprogram i Fagfornyelsen. Læreboka i kombinasjon med læreverkets digitale komponenter gir elever og lærere verktøyene de trenger for å lykkes med engelskfaget på vg1 for yrkesfaglige utdanningsprogram. Forfatterne er erfarne engelsklærere i videregående skole, og deres mål har vært å lage et helhetlig læreverk som gjør det mulig å omsette intensjonene i den nye læreplanen til god praksis i klasserommet. Læreboka har fire temakapitler om sentrale temaer fra læreplanen og ett kapittel med kurs i viktige strategier og metoder for språklæring, tekstskriving og -analyse. De tverrfaglige temaene Demokrati og medborgerskap og Livsmestring og folkehelse ligger til grunn for de fire temakapitlene, noe som gjenspeiles i kapitlenes titler: Connections, Careers, Challenges og Citizens. Med utgangspunkt i elevenes eget liv og med den engelskspråklige verden som ramme, tar kapitlene opp engasjerende spørsmål: Hva knytter oss sammen som medborgere av det globale samfunnet? Hvilke krefter virker samlende og splittende i et demokrati? Hvordan kan vi forstå hverandre bedre på tvers av kulturer, både i samfunnet generelt og i arbeidslivet spesielt? Hvilke utfordringer er det viktig å mestre som samfunnsborger, i arbeidslivet og globalt? Citizens YF legger opp til en aktiv elevrolle. Mange av oppgavene involverer samarbeid og utforsking, også når elevene skal trene på å bruke f. eks lesestrategier og i skriveprosesser. Elevene får også muligheter til å aktivt fordype seg i temaer de synes er interessante, og til å bruke kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg i nye sammenhenger. Siden boka kun fokuserer på fire temaer, blir hvert tema belyst fra ulike synsvinkler. Etter mange av tekstene kan elevene gå videre og jobbe med læringsstier, dvs. strukturerte læringsløp med tekst/video/lyd og varierte oppgavesett, på nettstedet citizens.cdu.no. I en egen sekvens bakerst i boka får elevene et antall fordypningsoppgaver å velge mellom. Elevene skal oppleve at Citizens YF er relevant for dem. Derfor er fagretting av stoffet et viktig virkemiddel for å skape engasjement og for å oppfylle flere av målene i den nye læreplanen. Spesielt i kapitlet Careers introduseres mange interessante temaer fra arbeidslivet i boka. Deretter går elevene til sitt eget utdanningsprograms elevnettsted, hvor de kan jobbe videre med temaet i læringsstier laget spesielt for utdanningsprogrammet. Eksempler på slike temaer er HMS, viktige redskaper/verktøy og kommunikasjon på arbeidsplassen, inkludert skriftlige kommunikasjonsformer som søknad og rapport. En felles bok for alle YF-elever, kombinert med fagrettet stoff for hvert utdanningsprogram på egne elevnettsteder, letter både innkjøp og undervisning for skolen og lærerne. Citizens YF skal være et godt læremiddel for alle elever. Differensiering vises innad i hvert kapittel gjennom variasjon i tekstenes lengde, sjanger og vanskelighetsgrad. Mange av tekstene i læreboka har «Shortcuts», dvs. en forenklet versjon av teksten med egne oppgaver. (Dette gjelder også svært mange av tekstene på nettstedet.) Førlesingsoppgaver aktiviserer elevenes bakgrunnskunnskaper og viser dem hvor de kan få hjelp og støtte til å f. eks bruke lesestrategier. Oppgavene til hver tekst har gjennomgående en progresjon fra forståelse av innhold og språk til refleksjon og produksjon av egne muntlige og skriftlige tekster. I tillegg er utfordrende oppgaver merket med en egen farge. Kjerneelementene Språklæring og Kommunikasjon er basis for svært mye av innholdet og oppgavene i Citizens YF, men som det sies læreplanens tredje kjerneelement, Møte med engelskspråklige tekster: «Språklæringen skjer i møte med engelskspråklige tekster». Ikke minst er elevenes motivasjon for faget og deres engasjement i lesing, lytting, diskusjoner og egen tekstproduksjon avhengig av at de møter tekster som snakker til dem og tar dem vekk fra alt som lokker og distraherer. Derfor inneholder Citizens YF tekster i sjangere som intervju, podcast, blogg, leserinnlegg, dialog, artikkel, tale og selvbiografi fra forfattere som Trevor Noah, Toni Morrison, William Sutcliffe og Malala Yousafzai. På nettstedet er det læringsstier med utstrakt bruk av film og video. Citizens YF lærebok finnes i to digitale formater: Citizens YF (2020) Unibok og Citizens YF (2020) Brettbok. Unibok-utgaven har innlest læreboktekst, ordbok og en rekke nyttige studieverktøy som øker leseforståelsen.
ISBN
  • 978-82-02-64581-6
Tilgjengelige
  • 13/194
Venteliste
  • 0 (0)
*00006200nam  22003851  4500
*00112849
*008200309s2020    no     ar         00eng 9
*015  $a150342010$bBokbasen AS
*019  $bl$dL
*020  $a978-82-02-64581-6$bfleksibind$c815.00
*025  $a9788202645816
*040  $aBokbasen AS
*082 0$a428.243982$zh$223/nor
*090  $cLærebokordningen
*10010$aAndersen, Vivill Oftedal$d1975-$jNO$0(NO-TrBIB)1581514962790$8f
*24510$aCitizens YF$bengelsk for yrkesfaglige utdanningsprogram vg1$cVivill Oftedal Andersen, Kristin Berger, Jaspreet Kaur Gloppen,Therese Holm, Monica Opøien Stensrud, David Woodhouse
*250  $aUtgave 1
*260  $aOslo$bCappelen Damm$c[2020]
*300  $a304 sider$billustrasjoner$c29 cm
*520  $aCitizens YF er et nyskrevet læreverk til engelsk for yrkesfaglige utdanningsprogram i Fagfornyelsen. Læreboka i kombinasjon med læreverkets digitale komponenter gir elever og lærere verktøyene de trenger for å lykkes med engelskfaget på vg1 for yrkesfaglige utdanningsprogram. Forfatterne er erfarne engelsklærere i videregående skole, og deres mål har vært å lage et helhetlig læreverk som gjør det mulig å omsette intensjonene i den nye læreplanen til god praksis i klasserommet. Læreboka har fire temakapitler om sentrale temaer fra læreplanen og ett kapittel med kurs i viktige strategier og metoder for språklæring, tekstskriving og -analyse. De tverrfaglige temaene Demokrati og medborgerskap og Livsmestring og folkehelse ligger til grunn for de fire temakapitlene, noe som gjenspeiles i kapitlenes titler: Connections, Careers, Challenges og Citizens. Med utgangspunkt i elevenes eget liv og med den engelskspråklige verden som ramme, tar kapitlene opp engasjerende spørsmål: Hva knytter oss sammen som medborgere av det globale samfunnet? Hvilke krefter virker samlende og splittende i et demokrati? Hvordan kan vi forstå hverandre bedre på tvers av kulturer, både i samfunnet generelt og i arbeidslivet spesielt? Hvilke utfordringer er det viktig å mestre som samfunnsborger, i arbeidslivet og globalt? Citizens YF legger opp til en aktiv elevrolle. Mange av oppgavene involverer samarbeid og utforsking, også når elevene skal trene på å bruke f. eks lesestrategier og i skriveprosesser. Elevene får også muligheter til å aktivt fordype seg i temaer de synes er interessante, og til å bruke kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg i nye sammenhenger. Siden boka kun fokuserer på fire temaer, blir hvert tema belyst fra ulike synsvinkler. Etter mange av tekstene kan elevene gå videre og jobbe med læringsstier, dvs. strukturerte læringsløp med tekst/video/lyd og varierte oppgavesett, på nettstedet citizens.cdu.no. I en egen sekvens bakerst i boka får elevene et antall fordypningsoppgaver å velge mellom. Elevene skal oppleve at Citizens YF er relevant for dem. Derfor er fagretting av stoffet et viktig virkemiddel for å skape engasjement og for å oppfylle flere av målene i den nye læreplanen. Spesielt i kapitlet Careers introduseres mange interessante temaer fra arbeidslivet i boka. Deretter går elevene til sitt eget utdanningsprograms elevnettsted, hvor de kan jobbe videre med temaet i læringsstier laget spesielt for utdanningsprogrammet. Eksempler på slike temaer er HMS, viktige redskaper/verktøy og kommunikasjon på arbeidsplassen, inkludert skriftlige kommunikasjonsformer som søknad og rapport. En felles bok for alle YF-elever, kombinert med fagrettet stoff for hvert utdanningsprogram på egne elevnettsteder, letter både innkjøp og undervisning for skolen og lærerne. Citizens YF skal være et godt læremiddel for alle elever. Differensiering vises innad i hvert kapittel gjennom variasjon i tekstenes lengde, sjanger og vanskelighetsgrad. Mange av tekstene i læreboka har «Shortcuts», dvs. en forenklet versjon av teksten med egne oppgaver. (Dette gjelder også svært mange av tekstene på nettstedet.) Førlesingsoppgaver aktiviserer elevenes bakgrunnskunnskaper og viser dem hvor de kan få hjelp og støtte til å f. eks bruke lesestrategier. Oppgavene til hver tekst har gjennomgående en progresjon fra forståelse av innhold og språk til refleksjon og produksjon av egne muntlige og skriftlige tekster. I tillegg er utfordrende oppgaver merket med en egen farge. Kjerneelementene Språklæring og Kommunikasjon er basis for svært mye av innholdet og oppgavene i Citizens YF, men som det sies læreplanens tredje kjerneelement, Møte med engelskspråklige tekster: «Språklæringen skjer i møte med engelskspråklige tekster». Ikke minst er elevenes motivasjon for faget og deres engasjement i lesing, lytting, diskusjoner og egen tekstproduksjon avhengig av at de møter tekster som snakker til dem og tar dem vekk fra alt som lokker og distraherer. Derfor inneholder Citizens YF tekster i sjangere som intervju, podcast, blogg, leserinnlegg, dialog, artikkel, tale og selvbiografi fra forfattere som Trevor Noah, Toni Morrison, William Sutcliffe og Malala Yousafzai. På nettstedet er det læringsstier med utstrakt bruk av film og video. Citizens YF lærebok finnes i to digitale formater: Citizens YF (2020) Unibok og Citizens YF (2020) Brettbok. Unibok-utgaven har innlest læreboktekst, ordbok og en rekke nyttige studieverktøy som øker leseforståelsen.
*650 0$aYrkesfaglige utdanningsprogram$1YU$2Udir$9nob
*650 0$aEngelsk Vg1 yrkesfaglige utdanningsprogram$1ENG1009$2Udir$9nob
*650 0$aVG1$1VG1$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aGrunnbøker$16$2Bokbasen AS$9nob
*70010$aBerger, Kristin$d1968-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)1581514962801$8f
*70010$aGloppen, Jaspreet Kaur$d1974-$eforf.$0(NO-TrBIB)1581514962793$8f
*70010$aHolm, Therese$d1974-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)2045154$8f
*70010$aStensrud, Monica Opøien$d1985-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)10071771$8f
*70010$aWoodhouse, David$d1975-$eforf.$0(NO-TrBIB)1581514962794$8m
*850  $aTiller vg skole
*90010$aOftedal Andersen, Vivill$zAndersen, Vivill Oftedal$jNO
*90010$aKaur Gloppen, Jaspreet$zGloppen, Jaspreet Kaur
*90010$aOpøien Stensrud, Monica$zStensrud, Monica Opøien$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Data pager
Data pager
Ex1Utlånt16.07.2025Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex2Utlånt18.07.2025Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex3Utlånt01.07.2024Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex4Utlånt18.07.2025Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex5Utlånt01.07.2024Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex6Utlånt15.10.2025Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex7Utlånt18.07.2025Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex8Utlånt16.07.2025Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex9Utlånt18.07.2025Tiller videregående skoleLærebokordningen
Ex10Utlånt01.07.2024Tiller videregående skoleLærebokordningen